Cheat day: Brownies vs. víno

| marec 7, 2017

Dosiahnutie vytúženej váhy nie je len o nekompromisnom dietovaní a každá žena, ktorá si aspoň raz týmto procesom prešla, to vie. Zdravé stravovanie je dôležité, no – priznajme si – dodržiavať ho na sto percent je nereálne. Odmenu za progres si jednoducho z času na čas treba dopriať. To je hlavný dôvod, prečo sa v čoraz väčšom množstve diét a programov na chudnutie skloňuje slovné spojenie cheat day

Antidiétna dilema pre udržanie motivácie: Pohár vína, alebo čokoládová cukrovinka?

Ide o deň v rámci diéty, počas ktorého jej zásady porušíte a doprajete si aj nezdravú záležitosť, ktorá by inak vo vašom jedálničku nemala čo robiť. Zaslúžite si to – odmeňovať samú seba za pevnú vôľu je dôležitá súčasť motivácie. Keď už však dôjde na lámanie chleba, aj tu sa treba rozhodovať. Nezdravých a chutných záležitostí je nepreberné množstvo, no (vo väčšine prípadov) aby sa zachoval požadovaný efekt diéty, je treba zvoliť si len jednu, s ktorou “zhrešíte”.

Aby sme vám to uľahčili, predstavte si modelovú situáciu: rozhodujete sa medzi kúskom brownie a pohárom červeného vína. Oba sú kalorické pôžitky, no každý iného charakteru. Ktorá voľba vašej diéte ublíži menej?

Červené víno

To, že červené víno má v striedmom množstve pozitívne účinky na zdravie, je už nejaký čas všeobecne známe a aj v tomto prípade mu tento fakt získava cenné body. Červené víno obsahuje polyfenoly, silné antioxidanty, ktoré zlepšujú odolnosť imunitného systému a posilňujú pružnosť ciev. Navyše výskumy ukázali, že jeho súčasťou sú prírodné látky, slúžiace na zlepšenie kontroly cukru v krvi, znižovanie hladiny cholesterolu a krvného tlaku. Na “cheat day” voľbu to neznie vôbec zle. Priemerný 1,5 decilitrový pohár červeného vína sa skladá zo 125 kalórií, menej ako 2 gramov cukru, 4 gramov sacharidov a neobsahuje žiaden tuk. Takisto je vhodné poznamenať, že popíjanie pohára bude zrejme trvať dlhšie ako konzumácia malého kúsku čokoládovej cukrovinky. Jeho nevýhodou je, že treba ostať pri jedinom pohári – a to, povedzme si úprimne, vyžaduje nemalé sebazaprenie. 

Brownies

Dobrou správou je, že aj čokoláda (ktorá je hlavnou zložkou obľúbeného koláčika) má na konte zdravotné benefity. Kakaové flanoly sú považované za prospešné pre srdce, pretože pomáhajú znižovať krvný tlak a tiež hladinu tukov v krvi. Žiaľ, tieto výhody prevažuje vysoký obsah tuku a cukru, ktorý nájdeme už len v maličkom kúsku drvivej väčšiny brownies. A keďže ide o spracované (hotové) jedlo prechádzajúce počas prípravy viacerými tepelnými procesmi, stráca tým takmer všetky nutričné výhody, ktoré nak možno získať z pôvodného produktu, teda tmavej čokolády s vysokým obsahom kakaa. Typický kúsok koláčika má približne 130 kalórií, 14 gramov cukru, 22 gramov sacharidov, 5 gramov tuku a menej ako 2 gramy bielkovín. Z diétneho hľadiska nie príliš potešujúci zoznam.

Záver? V tomto porovnaní vyhráva pohár červeného vína na celej čiare. Hoci oba stravovacie hriechy majú aj nesporné pozitíva pre zdravie, brownies o ne prichádzajú už samotným charakterom spracovaného produktu. Takisto víno má o niečo málo menej kalórii, menej cukru a vôbec žiadny tuk. Avšak nezabúdať – treba ostať pri jednom…

Foto: womenshealthmag.com

Tags:

Category: HOMEPAGE, ZDRAVIE a FIT

Comments are closed.