Pozor na smajlíky v práci

| september 19, 2017

Digitálna komunikácia zažila za poslednú dekádu a pol nevídaný rozmach a priniesla so sebou viacero noviniek, ktoré prevzala svojho osobnejšieho súrodenca. Jednou z nich sú emotikony (alebo hovorovo smajlíky), ktoré dnes už považujeme za takú samozrejmosť, že si komunikáciu bez nich – napríklad na sociálnych sieťach – ani nevieme predstaviť.

V pracovnej elektronickej korešpondencii však stále ide o pomerne diskutabilnú záležitosť, s ktorou sa potýkajú milióny ľudí. Komu si človek môže dovoliť poslať známy emotikon :)? Bude to pôsobiť priateľsky? Alebo skôr pasívno-agresívne? Alebo dokonca amatérsky a nútene?

Viac svetla do tejto dilemi vniesol nedávny výskum, pri ktorom spojili sily odborníci hneď z troch univerzít: Amsterdamskej univerzity, Univerzity v Haife a izraelskej Ben-Gurion univerzity. Experti na psychológiu a pracovné vzťahy ho realizovali na vzorke 550 účastníkov z 29 krajín sveta.

A zistenia, ktoré z neho vzišli, sú pomerne zaujímavé. Smajlík totiž podľa drvivej väčšiny respondentov neposilňuje priateľské vnímanie. Naopak, skôr môže obmedziť výmenu informácií a takmer polovica opýtaných uviedla, že použitie emotikonu – predovšetkým pri prvých e-mailových kontaktoch s cudzou osobou – znižuje dojem kompetentnosti človeka, ktorý ho použil.

Ako mylný sa ukázal aj predpoklad, že pisateľ jeho použitím bude pôsobiť na človeka na druhej strane sympatickejšie. A ešte malá perlička – keď z e-mailu obsahujúceho smajlíky nebolo jasné, kto je jeho odosielateľom, respondenti mali tendenciu si myslieť, že ho zrejme poslala žena.

Na druhej strane, výskum – hoci okrajovo – poukázal na niečo, čo má účinok presne opačný. Je ním skutočný úsmev na tvári, ktorý by nemal chýbať ani pri pracovnom kontakte. Ten sa však dá len ťažko vyjadriť elektronickou formou…

Foto: wsj.com

Tags:

Category: HOMEPAGE, KARIÉRA

Comments are closed.