Tajomstvá čísla 5

| október 27, 2017

Svet ženskej krásy pozná desiatky tisíc druhov parfumov, no najikonickejší status má len jeden z nich. Legenda, ktorej mnohí odborníci pripisujú zásluhy za to, ako parfumy vyzerajú (a voňajú) dnes, je na trhu už vyše 96 rokov – čo v preklade znamená, že symbolom luxusu je už od roku 1921. Reč je, samozrejme, o kráľovnej parfumov, nosiacej hrdý názov Chanel No.5. Zatiaľ čo jej prenikavú kvetinovú vôňu pozná väčšina žien, existuje niekoľko faktov, ktoré ste o nej veľmi pravdepodobne netušili. Toto sú ony.

Chanel No. 5 je právom považovaný za najslávnejší parfum histórie.

Bola inšpirovaná ženami

Keď Coco Chanel prišla s myšlienkou vytvoriť prvý parfum pre svoju módnu značku počas stretnutia s priateľmi v Monte Carle, oslovila parfimérskeho majstra Ernesta Beauxa. Požiadavka bola jasná: chcela, aby vôňa bola jedinečná a zároveň vystihovala jej štýl a osobnosť. Cieľom bolo reflektovať zmyselnosť a zložitosť modernej ženy – teda takej, akej bola sama návrhárka dokonalým stelesnením. Výsledok? Zvodná kvetinová vôňa, vytvorená z viacerých na sebe nezávislých zložiek, čo z nej vo svojej dobe robilo unikát na trhu.

Význam slávnej päťky

Koluje niekoľko mýtov o tom, ako najpredávanejší parfum histórie prišiel k svojmu názvu. Realita je však prozaickejšia, ako všetky z nich – Coco si totiž pri finálnej prezentácii vzoriek od Beauxa vybrala piatu v poradí. Číselné meno a minimalistický dizajn flakóna, ktorý sa za takmer sto rokov zmenil len minimálne, sa stali zárukou fenomenálneho úspechu.

Luxus v ingredienciách

Zakladateľka jedného z najslávnejších francúzskych módnych domov bola známa svojim vyberavým vkusom, a ten sa dokonale odráža aj vo výbere ingrediencií na výrobu Chanel No.5. Tak napríklad: na výrobu jeden a pol kilogramu čistého kvetinového destilátu bolo treba použiť až jednu tonu kvitnúcich kvetín. Kananga voňavá, ktorá tvorí srdce parfumu, sa zbiera na Madagaskare, ďalej tu nájdeme májovú ružu – kvet, ktorý kvitne iba tri týždne v roku a jazmín z provincie Grasse, ktorý je považovaný za najvzácnejšiu prírodnú surovinu na svete. 

Symbol pop-kultúry

Snáď žiadny kozmetický produkt nezanechal tak výrazné kultúrne stopy, ako práve číslo 5. Či už spomenieme legendárny citát Marilyn Monroe, ktorá tvrdila, že sa oblieka len do niekoľkých strekov tohto parfumu, alebo slávnu kresbu Andyho Warhola, kde zachytil jeho jednoduchý flakón. Po oslobodení Paríža počas druhej svetovej vojny čakali pred obchodmi s kozmetikou tisíce amerických vojakov, len aby mohli doniesť flakónik slávneho parfumu domov svojim manželkám.

No. 5 v reklame

V roku 1969 natočil slávny módny fotograf Richard Avedon vôbec prvú komerčnú reklamu na Chanel No.5 v uliciach New Yorku. Napriek dĺžke len pár sekúnd video vizuálnou koncepciou pripomínalo filmovú ságu a šlo o najdrahší reklamný videoklip svojej doby, ktorý nastavil trendy na dlhú dobu dopredu.

Foto: elle.com, chanel.com

Tags:

Category: HOMEPAGE, VYCHYTÁVKY

Comments are closed.