„OPRÁŠTE“ SI ŽIVOTOPIS!

| august 4, 2012 | 0 Comments

Exkluzívne pre čitateľky  Woman magzínu píše Romana Bryndová

Nezáleží na tom, či sa momentálne niekde uchádzate o miesto,  premýšľate o tom, že si začnete hľadať nové zamestnanie, alebo naopak na nič podobné ani len nepomýšľate. Životopis by sa totiž mal inovovať každý rok. A možno po návrate z dovolenky, je ten pravý čas na jeho „oprášenie“…

Nikdy totiž neviete, kedy sa vám zíde. Napríklad, ja, som ten svoj aktualizovala minulý týždeň a to žiadnu zmenu zamestnávateľa v súčasnom období skutočne neplánujem. Do našej spoločnosti však nedávno nastúpil nový európsky viceprezident a zoznamoval sa s novými kolegami v každej krajine, kde pôsobíme. Osôb, s ktorými sa počas svojho vstupu do novej spoločnosti stretol bolo veľmi veľa. Aby si ma zapamätal, rozhodla som sa mu pri našom stretnutí dať svoj životopis. Životopis, ak je dobre napísaný, je totiž jedným z najlepších osobných marketingových nástrojov.  Ako teda na to, aby vám váš životopis pomohol urobiť dobrý prvý dojem? Urobila som si malý prieskum medzi kolegami z HR a tu sú výsledky.

Štruktúra a prehľadnosť:  Dnes už nie je problém nájsť si na internete vzor, ako by mal správny životopis vyzerať. Je však vhodné ho personifikovať a pripraviť tak, aby hneď na prvý dojem upútal. Personalisti čítajú všetky životopisy, ale keď sú neprehľadné, a ak nezaujmú a sú buď príliš krátke alebo naopak príliš dlhé, uchádzačov si spravidla na pohovor už nepozývajú. Štruktúra životopisu hrá dôležitú úlohu. Hneď na začiatku by nemali chýbať aktuálne kontaktné informácie. Vek a rodinný stav, prípadne rodinné pomery nie sú povinné. Budúceho zamestnávateľa naozaj nemusí zaujímať či ste rozvedení alebo ako sa volajú vaše deti.  Potom by mala nasledovať vaša profesná história v poradí od aktuálneho miesta až po najstaršie pozície. Mnoho ľudí  v tomto robí chybu a začína svojim prvým miestom. Každá spoločnosť používa iné názvy pozícií, preto je vhodné ku každému pracovnému miestu stručne a výstižne popísať hlavnú náplň práce a prípadne aj najväčšie úspechy, ktoré ste dosiahli. Uvážte, či je potrebné v životopise zmieňovať pozície, na ktorých ste boli menej než 3 mesiace. Po pracovnej histórii by mali nasledovať informácie o vzdelaní a ďalšie relevantné doplňujúce informácie.

Životopis šitý na mieru: Bežnou praxou je, že si kandidát vytvorí jednu šablónu životopisu a tú rozposiela na všetky strany. Ak však chcete uspieť, je vhodné pripraviť špecifický životopis na mieru pozície, o ktorú sa uchádzate. Pred tým, než pošlete svoj životopis na určité miesto, mali by ste si zistiť, koho daná spoločnosť hľadá a podľa toho ho napísať. Ak sa napríklad uchádzate o pozíciu manažéra komunikácie, nemali by ste zabudnúť uviesť vašu publikačnú a prezentačnú činnosť. V prípade, že sa jedná o miesto predajcu, je vhodné spomenúť aké máte predajné skúsenosti vrátane obratu. Vždy premýšľajte nad tým, ako sa vaše predchádzajúce skúsenosti a to, čo už máte za sebou, k danej pozícii hodia a podľa toho ich do životopisu zakomponujte. Napríklad, ak máte záujem o manažérsku pozíciu, ale nikdy predtým ste ešte ľudí neviedli, a v minulosti ste trénovali deti gymnastiku, môžete túto skúsenosť uviesť v oblasti koníčkov a záľub. Na túto oblasť však pozor, ak sa ju rozhodnete vo svojom životopise uviesť, spomeňte len vaše hlavné záľuby, pretože pre väčšinu personalistov nie je táto časť životopisu až tak zaujímavá a dlhý výpis koníčkov je zbytočný. To isté platí aj o absolvovaných školeniach. Stačí uviesť iba tie podstatné, ktoré sú k danej pozícii náležité.

Fotografia – áno či nie: V poslednej dobe sa od fotografií na životopisoch upustilo, a to je asi dobre. Bohužiaľ, mnoho kandidátov o zaujímavú pozíciu neinvestuje do fotografie zhotovenej profesionálom a to ich môže znevýhodniť. Využívanie podomácky urobených fotografií, prípadne nedajbože priloženie fotografie z dovolenky, rodinnej oslavy a podobne, je vskutku neprofesionálne. Síce personalistu upútate, ale skôr tak, že ho pobavíte, ale na to aby s vami vážne počítal ďalej, môžete s najväčšou pravdepodobnosťou zabudnúť. Takže ak nemáte snímku, na ktorej vyzeráte dostatočne profesionálne a reprezentatívne, radšej žiadnu do svojho životopisu nevkladajte.

Životopis je vašou vizitkou a zároveň vaším predajným nástrojom. Veď najdôležitejšou obchodnou transakciou je dobre sa predať na trhu práce. Investujte preto čas a námahu do svojho životopisu tak, aby bola táto transakcia úspešná.

 

 

 

Category: KARIÉRA

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.