BUĎTE SEBAVEDOMÁ!

| august 5, 2012 | 0 Comments

Ak chcete mať úspech, potrebujete istú dávku sebavedomia. Bez zdravého sebavedomia, t.j. bez presvedčenia, že uspejete sa vám vami vytýčené ciele nepodarí dosiahnuť. Zdravé sebavedomie znamená oslobodiť sa od pochybností a myslieť pozitívne, že všetko dobre dopadne.

Pozor na sebakritiku: Niekde som čítala, že človek sám seba hodnotí približne 300 x za deň. Bohužiaľ, väčšina hodnotení je negatívnych. Aj malá chyba v nás mnohokrát rozbehne kolotoč negatívnych seba hodnotení typu „budú si myslieť, že som idiot“, „ako som mohla takú hlúposť vypustiť z úst“, „preboha, všetci to videli!“ a podobne. Naopak, ak sa nám niečo vydarí, považujeme to za šťastie a máme tendenciu znižovať hodnotu, toho čo sme dosiahli  – „to nestálo za reč“, „mohlo to byť lepšie“, atď. Aby sa z vás stali jedinci so zdravým sebavedomím, je potrebné sa naučiť a na chyby nazerať ako na bežnú súčasť života, z ktorých sa musíte do budúcna poučiť a ktoré by ste si nemali vyčítať. Čo sa stalo, stalo sa. Je dôležité, že o chybe viete a už ju viac nezopakujete. Čo sa úspechov týka, na tie by ste naopak zabúdať nemali. Bolo by fajn, aby ste si ich začali zapisovať na viditeľné miesto – budete ich tak mať každý deň na očiach a posilní sa tým aj vaše sebavedomie.

Zamerajte sa na svoje silné stránky: Okrem úspechov, by ste mali vedieť aj o svojich silných stránkach. Mnoho ľudí vám na počkanie vymenujú každú svoju nedokonalosť. Keď príde na ich silné stránky, zväčša sa zaseknú pri druhom či treťom príklade. Opäť tu zohráva úlohu silná sebakritika. Ak chcete byť úspešní, svoje silné stránky by ste určite poznať mali. Zoberte si pero a papier a urobte si zoznam. Ak je váš zoznam príliš krátky alebo si nimi nie ste istí, opýtajte sa na ne vašich spolupracovníkov. Možno budete prekvapení, čo všetko si na vás ostatní cenia.  Podobne ako pri úspechoch, majte i tento zoznam na očiach. Pomôže vám to zamedziť tomu, že sa budete cítiť horší než sú ostatní. Neznamená to však, že by ste nad svojimi nedokonalosťami mali mávnuť rukou. O tých musíte vedieť tiež, aby ste sa mohli zlepšovať.

Nájdite si svoj vzor: Zamyslite sa, kto vo vašom okolí je pre vás vzorom. Koho sebavedomé vystupovanie obdivujete? A teraz sa zamyslite na tým, čo daná osoba robí na rozdiel od vás. Pokúste sa načerpať inšpiráciu. Čo vám bráni chovať sa podobne? Príkladom môže byť pozitívne myslenie. Možno práve váš vzor vidí veci s nadhľadom a verí si, že všetko do čoho sa pustí sa mu podarí. Ak ste naopak vy ten, kto vidí v každej situácii problém a často sa vás zmocňuje pesimizmus, či bezmocnosť, pokúste sa odpozorovať chovanie vášho vzoru. Pri každej situácii kedy pocítite mizernú náladu si skúste predstaviť ako by sa asi zachoval on. Prečo by ste sa tak nemohli chovať aj vy?

Buďte fit: Nebudete úspešní, a to v žiadnej oblasti, ak nebudete fit. Nielen na tele, ale i na duchu. Oslabený organizmus vám na sebavedomí nepridá. Starajte sa preto o svoje telo, nezanedbávajte pravidelné prehliadky u lekárov, udržiavajte sa vo forme a starajte sa aj o svoje duševné zdravie. Ak ste plne vyťažení v práci, nenakladajte na seba toho ešte zbytočne veľa aj doma. Ak prežívate stresujúce obdobie v partnerskom živote, pokúste sa vyhýbať nadmieru záťažovým situáciám v práci. Iba tak sa vám podarí náročné životné obdobie prekonať bez zbytočných neúspechov, ktoré vaše sebavedomie ochromia. Ak ste v pohodovej životnej etape, tiež sa udržiavajte fit. Tak budete cítiť príval pozitívnej energie, ktorá sa do značnej miery odzrkadlí aj na vašom vyššom sebavedomí.

Romana Bryndová

 

Category: KARIÉRA

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

graphic design brisbane