Vitra x Virgil Abloh: Nábytok z roku 2035 vzdáva hold Jeanovi Prouvé

| jún 26, 2019

Švajčiarska značka Vitra predstavila najnovšiu spolupráci s americkým umelcom a dizajnérom Virgilom Ablohom. V priestore hasičskej zbrojnice vo Vitra Campuse vo Weil am Rhein vyrástla počas festivalu Art Basel inštalácie TWENTYTHIRTYFIVE. Vitra nadviazala tiež limitovanou edíciou troch nových produktov – lampičkou Petit Potencia, kreslom Anthony a doplnkom Ceramic Block. Inštalácia je otvorená pre verejnosť do 31. júla 2019 v kampuse Vitra v nemeckom Weil am Rhein neďaleko švajčiarskych hraníc.

Rezidenčný životopis fiktívneho tínedžera – takto nejako sa dá popísať inštalácia TWENTYTHIRTYFIVE, ktorá návštevníkov prenáša v čase do roku 2035. V dvoch blokoch nazvaných Minulosť / Prítomnosť a Zajtrajšok nadväzuje na sériu experimentálnych projektov, vyvíjaných s dizajnérmi, architektmi a umelcami, zameranú na súčasné spoločenské otázky a aktuálne témy v dizajne.

Virgila Abloh netreba špeciálne predstavovať – ​​vplyvný architekt, DJ, vysokoškolský učiteľ, umelec, podnikateľ a umelecký riaditeľ značky Louis Vuitton svojim inšpiratívnym myslením a tvorbou zaujal najmä mladú generáciu. Preslávil svojou schopnosťou posúvať hranice, skúmať neznáme a lákať pozorovateľa von z komfortnej zóny.

Abloh, potomok ghanských prisťahovalcov, vyrástol na predmestí Chicaga. Presadil sa navrhovaním luxusnej módy, ktoré však zároveň sprevádza otázkami ohľadom jej oprávnenosti. Skúma existujúce predpisy, hierarchie, súčasné okolnosti a spôsoby interpretácie. Každý objekt či kultúrne dedičstvo, s ktorým pracuje, či už ide o renesančnú maľbu alebo tenisky, Rema Koolhaasa alebo Kim Kardashian – sampluje a reinterpretuje spôsobom sebe vlastným. Tým ho zároveň približuje najmladším generáciám, ktoré vyhľadávajú inšpiráciu na sociálnych sieťach.

“Dizajn pre mňa predstavuje neodmysliteľnú spojnicu s minulosťou, so zameraním na budúcnosť,” vysvetľuje Abloh. Jeho celoživotnou fascináciou je architekt Jean Prouvé; o skúmanie jeho tvorby sa zaujímal už od začiatku spolupráce so značkou Vitra.

Spoločný projekt Vitry a Abloha cieli na práve dospievajúcu generáciu, ktorá sa zaujíma o široké spektrum tém a umenie, architektúru, hudbu a módu s obľubou navzájom prepája.

Ablohova umelecká intervencia sa zameriava na interakciu medzi mileniálmi a ich domácim prostredím. Sleduje, ako vývoj technológií a spoločenské zmeny premieňajú domov, a pri tom sa dotýka aktuálnych tém, ako udržateľnosť životného prostredia, recyklácia a nadbytok. “Je otázkou, či v roku 2035 vôbec budeme potrebovať nejaký nábytok,” hovorí Abloh. Na druhej strane sa zaoberá otázkou, do akej miery prostredia okolo nás ovplyvňuje našu cestu životom, náš vkus a naše rozhodnutia. Na základe tejto myšlienky vytvoril veľmi osobný rezidenčný životopis fiktívneho teenagera, začínajúci v roku 2019 a sprevádzajúci ho až do roku 2035. Tak sa dá zhrnúť koncept špeciálnej inštalácie.

Úvodná časť Minulosť / Prítomnosť predstavuje zdanlivo náhodné zoskupenie nábytku a ďalších predmetov a pripomína zhustený prepletenec spomienok. Objekty, farby a materiály prekryté filtrom, ktorý evokuje atmosféru sledu snov striedajúcich sa pri spánku. Scéna ukazuje, ako sa rozmanité vplyvy mohli zakoreniť v dlhodobej pamäti dnešných tínedžerov, a tým ovplyvniť ich neskoršie životné fázy. Vystavené objekty – počnúc lampou Petite Potence a kreslá Antony od Jeana Prouvé až po exponáty od Charlesa a Ray Eamesovcov či Eera Aarnia – by mohli pochádzať z domácnosti rodičov, ale rovnako tak by mohli byť zozbierané na detskom ihrisku, v školskej triede alebo u kamaráta doma.

Druhá časť s názvom Zajtrajšok sa pozerá do roku 2035 – teda cielene za horizont, ktorý si dnes dokážeme predstaviť, ako vysvetľuje Eckart Mais – a predstavuje prvé vlastné obydlia už dospelého hlavného hrdinu. “Tínedžer sa tu stáva kreatívnym činiteľom, ktorý svoje spomienky a skúsenosti, rovnako ako všetky kultúrne a spoločenské vplyvy, ktoré na neho dovtedy mali dopad, transformuje vo vlastný produkt, a objavuje tak svoje vlastné pole pôsobnosti,” približuje myšlienku Nora Fehlbaum, výkonná riaditeľka Vitry. Efekt déjà vu tohto štúdia z roku 2035, slúžiaceho ako priestor pre život i prácu, vyvoláva pocit bezpečia a zakladá pevnú pôdu, o ktorú sa možno oprieť v ére charakteristickej nepredvídateľným a často rušivým vývojom.

Súčasťou tohto futuristického obydlia sú tri nové objekty navrhnuté Virgilom Ablohom.

Ceramic Block

Inštalácia TWENTYTHIRTYFIVE smeruje návštěvníkov pohľad do budúcnosti pomocou steny z jasne oranžových a postupne očíslovaných tehál (blokov). Tieto glazúrované keramické objekty v Ablohovom poňatí nepredstavujú len štrukturálny prvok, ale aj tu začínajú žiť vlastným životom ako objekty určené na uchovávanie. Limitovanú edíciu tvorí 999 blokov, vždy zreteľne označených číslom.

Petite Potence

Jean Prouvé pôvodne vymyslel nástennú lampu Potencia pre svoj dom v Nancy v roku 1942, ale čoskoro sa začala masovo vyrábať v mnohých veľkostiach. Abloha očarila predovšetkým industriálnej čistota Prouvého konceptu a do svojej inštalácie zahrnul menšiu verziu Petite Potencia. Industriálny DNA tohto dizajnu zvýraznil povrchovou úpravou z oranžového laku, ktorá násobí viditeľnosť svietidlá v priestore, ktorú ďalej podčiarkuje výrazná LED žiarovka umiestnená v obdĺžnikové ochrannej klietke. Ablohova verzia Petite Potence vznikla v limitovanej a číslovanej edícii 300 kusov.

Antony

Kreslo Antony navrhol Jean Prouvé na začiatku 50. rokov minulého storočia pre študentské internáty univerzity vo francúzskom meste Antony pri Paríži. Kreslo, známej dynamickými krivkami drevené škrupiny a charakteristickú kovovou základňou, bolo jedným z posledných návrhov francúzskeho dizajnéra. Virgil Abloh tomuto kultovému dizajnu vo svojej inštalácii TWENTYTHIRTYFIVE zložil hold jeho modernizovanou verziou. V jeho poňatí kreslo získalo škrupinu z plexiskla, ktorá priznáva kovovú štruktúru zvýraznenú oranžovú povrchovou úpravou. Táto verzia vznikla v číslovanej limitovanej edícii 100 kusov.

Zdroj a foto: Vitra

Tags:

Category: DIZAJN, HOMEPAGE

Comments are closed.