4 veci, ktoré možno neviete o spánku

| marec 21, 2020

Spánok má na kvalitu nášho života omnoho väčší vplyv, než si uvedomujeme. O to viac prekvapuje, že svoj stres, zabúdanie či nezvládnutie situácii nepripisujeme ani v najmenšom nedostatku spánku. Akú v skutočnosti zohráva rolu, čo ho najviac ohrozuje a ako sa správne namotivovať k zlepšeniu spánkových návykov? Pri príležitosti Svetového dňa zdravého spánku, ktorý pripadá na 21. marca, sme sa pozreli na odpovede spolu s odborníkom.

Keď si prestanete pamätať

“Spánok je šéfom mozgu a mozog je šéfom spánku. Počas spánku má náš mozog priestor na zatriedenie informácií, ktoré jednotlivec počas dňa zažil a vnímal. Tieto informácie následne usporadúva do jednotlivých kategórií. Inými slovami, spánok je ako knihovník, ktorý počas noci upratuje knihu do regálov podľa toho, kam patria. To robí aj náš mozog, ktorý zatrieďuje jednotlivé informácie podľa toho, kam by potenciálne mohli patriť,” hovorí na margo dôležitosti spánku neuropsychológ PhDr. Robert Krause, PhD.

V praxi to znamená, že ak nebudeme venovať pozornosť spánku, tým pádom nebudeme venovať pozornosť ani nášmu mozgu. Ak nebudeme venovať pozornosť nášmu mozgu, tak ani on nebude venovať pozornosť nám. Mozog hrá hlavnú rolu pri myslení, rozhodovaní a najmä pamätaní si informácií.

Nedostatok spánku významne vplýva na našu pozornosť, schopnosť koncentrácie, ale aj rozhodovacie procesy či uchovávanie informácii do pamäti. Neoddýchnutý človek všetky menované činnosti vykonáva omnoho ťažšie. Viacero výskumov naznačuje, že človek, ktorý trpí spánkovou depriváciou, je agresívnejší a má zníženú schopnosť odolávať frustrácii.

Telefón v spálni? Vykázať!

Používanie elektronických zariadení v spálni je bežnou záležitosťou v mnohých domácnostiach. Má však jedno spoločné negatívum: nadmerná prítomnosť svetla. Tá negatívne ovplyvňuje tvorbu melatonínu, ktorý hrá významnú rolu v kvalite spánku. Melatonín sa vytvára v epifýze a svetlo (najmä to umelé) brzdí jeho tvorbu.

Zaujímavosťou je, že melatonín je v našom organizme produkovaný z aminokyseliny tryptofánu, ktorá hrá významnú rolu tiež pri tvorbe serotonínu. Tento hormón reguluje aj pocit pohody a šťastia. 

Mnohí sme si zvykli tesne pred spaním skontrolovať sociálne siete či e-maily. To je podľa experta veľká chyba. “Veľkou výzvou v dnešnej dobe je fakt, aby sme v čo najväčšej možnej miere obmedzili prítomnosť smartfónov ako pred spánkom, tak aj počas neho. Akonáhle sme neustále niečím vyrušovaní – aj keď ide len o možno na prvý pohľad nevinnú vibráciu smartfónu – tak aj kvalita nášho spánku sa naruší,” približuje neuropsychológ a tiež dodáva, že je dôležité, aby sme posteľ využívali iba na jej hlavný účel. Ak si do postele donesieme napríklad počítač, mozog to podvedome vníma ako rušivý element a proces zaspávania sa tým sťaží.

Motivácia v hodinkách

Nie všetky technologické zariadenia majú na oddych negatívny vplyv. Čoraz populárnejšie je využívanie technologických vychytávok aj opačne, teda na skvalitnenie spánku. Typickým príkladom sú smart hodinky, ktoré okrem dennej fyzickej aktivity umožňujú sledovať aj nočný režim a fungujú bez problémov po prepojení s akýmkoľvek smartfónom.

Ako sa však dokážu hodinky podpísať pod to, že sa ráno zobudíme viac oddýchnutí? Alfou a omegou tohto procesu je meranie a presná analýza. Hodinky prostredníctvom senzorov tepu a pohybu monitorujú, kedy zaspíme, kedy sa v noci prehadzujeme, ale aj to, koľko trvajú jednotlivé fázy spánku a kedy nastávajú prechody medzi nimi. Dokážu rozlíšiť ľahký a tvrdý spánok a tiež odmerať hladinu stresu.

Všetky získané informácie nielen spracujú do prehľadného grafu, ale vďaka umelej inteligencii na druhý deň navrhnú aj odporúčania na ich zlepšenie priamo v prepojenej aplikácií. Po prebudení tak má majiteľ hodiniek v rukách komplexný záznam toho, ako vyzeral jeho spánok uplynulú noc. A práve to zohráva zásadnú rolu.

“Ak sa niekto rozhodne zmeniť kvalitu svojho spánku, práve objektívna spätná väzba môže byť v tomto procese kľúčová. Potrebujeme vedieť, čo robíme dobre, čo zle a chceme byť svedkami progresu v priebehu času. Ak túto spätnú väzbu registrujeme, táto zmena sa stane ľahšie udržateľnou,” približuje doktor Krause.

“Z roka na rok sa záujem o smart hodinky zvyšuje. Minulý rok tento trh medziročne vzrástol až o 56 %. Vnímame, že ľudia chcú inteligentné riešenia aj v oblasti zdravého životného štýlu. Medzi najčastejšie používané funkcie na našich smart hodinkách Huawei Watch GT 2 patria práve monitoring spánku a stresu,” hovorí Matúš Kapusta, produktový manažér Huawei Slovensko.

Kvalitný spánok začína v hlave

Častá polemika sa vedie na tému, koľko hodín denne by sme mali správne spať. Pravdou je, že jednotné číslo neexistuje, u každého človeka je to individuálne. Najčastejšia odporúčaná hodnota u väčšiny populácie sa pohybuje okolo 8 hodín spánku každú noc. Je tu však ešte jedna vec, ktorá je podľa odborníka ešte dôležitejšia ako počet hodín, ktoré denne “naspíme”.

“Z môjho pohľadu je kľúčové predovšetkým zmeniť náš všeobecný pohľad na spánok. Uvedomiť si, že bez spánku sú oslabené kognitívne funkcie a dochádza k obmedzenej činnosti centier regulujúcich napr. ovládanie impulzov či sebakontrolu,” vysvetľuje doktor Krause.

“Bez spánku nie sme schopní nielen podávať optimálne výkony, ale ani zdravo fungovať. Všeobecná rada preto znie: venovať spánku venovať omnoho vyššiu pozornosť a brať ho ako hlavnú zložku úspechu a spokojnosti. Odložiť rušivé elementy a využívať technológiu v prospech seba,” uzatvára expert.

Foto: Unsplash, Pexels.com, Huawei

Tags:

Category: HOMEPAGE, ZDRAVIE a FIT

Comments are closed.