Je stres nákazlivý?

| február 25, 2021

V dnešnej dobe lietajú emócie v našich domácnostiach ako pyrotechnika počas novoročných osláv. Je teda pre nás omnoho ľahšie absorbovať zlú náladu niekoho iného a preniesť túto negatívnu energiu na ďalšiu osobu. Ako tomu však predísť? Experti poznajú odpoveď.

S pretrvávajúcou pandémiou, ktorá nás núti tráviť veľa času v stiesnených priestoroch s malým počtom ľudí, sa zdá byť hrozba chytenia stresu niekoho iného – či už od členov rodiny, spolubývajúcich alebo dokonca cez sociálne interakcie online – čoraz viac pravdepodobná.

Táto špirála však neexistuje len v našich hlavách – v skutočnosti je podložená vedou: Veľké množstvo dôkazov ukazuje, že stres je forma takzvanej emočnej nákazy a v skutočnosti sa môže rozšíriť medzi členmi skupina pozoruhodne rýchlo – a majú pretrvávajúci efekt, ktorý trvá hodiny, dokonca aj dni.

„Prirodzene zachytávame emócie iných ľudí nevedomky, rovnako ako napríklad pri nádche,“ hovorí Laurie Santos, Ph.D., kognitívna vedkyňa a profesorka psychológie na Yalskej univerzite, ktorá pripravuje obľúbený podcast The Happiness Lab.

Ľudia okolo nás sú ovplyvnení oveľa viac, ako by sme si mohli myslieť, a to najmä pokiaľ ide o správanie a návyky. Výskum ukazuje, že ľudia, ktorí prechádzajú stresujúcimi situáciami môžu zvýšiť hladinu srdcového rytmu a kortizolu aj u iných jedincov, s ktorými pricháadzajú do kontaktu, hovorí Tony Buchanan, riaditeľ neurovedeckého centra na univerzite v Saint Louis. Na ilustráciu tohto javu pomohol vyvinúť výskumnú paradigmu testu, ktorý má preveriť ako nákazlivý môže stres v skutočnosti byť a aké môže mať následky.

Efekt zvlnenia, ako hovorí, je pevne zakomponovaný do našej biológie na prežitie. “U organizmov, ktoré žijú v skupinách, ako sú aj ľudia, sú vaše šance na prežitie väčšie, ak budete venovať pozornosť stresu ostatných ako varovný signál nebezpečenstva a zmobilizujete svoju vnútorné vedomie, vaše svaly budú robiť všetko preto aby sa poddali stresovým situáciám,” vysvetľuje.

Zmeny mozgu je možné zistiť takmer okamžite, keď je telo vystavené stresu. V závislosti od kontextu môžu účinky „trvať niekoľko minút až dní, ak ste stresu neustále vystavení,“ hovorí Buchanan. Keďže spravidla nevieme odstrániť stresové faktory (deti a partneri), „vyskúšajte techniku kognitívnej behaviorálnej terapie a pozerajte sa na stres ako na výzvu, ktorú musíte prekonať, a nie ako na osobnú hrozbu,“ hovorí Buchanan. Je to podobné ako pri empatii – môžete byť láskaví, pozorní a úctiví, ale urobte si hranicu pri emocionálnej investícii snahy napraviť veci, ktoré sú mimo vašu kontrolu.

Foto: vogue.com 

Tags:

Category: HOMEPAGE, ZDRAVIE a FIT

Comments are closed.